DoporučujemeZaložit web nebo e-shop
">
Vše o bubnech

                

 

RECENZE: Paiste 2002

„Brilliance and projection" (Brilance, jas a průraznost) je slogan švýcarské firmy Paiste, který má stručně a výstižně charakterizovat jejich, dnes již legendární, řadu činelů Paiste 2002. Jelikož používám některé činely této řady více než deset let, mohu zodpovědně prohlásit, že to motto sedí, ať se zub času (či paliček) snaží hryzat sebevíc.

Jejich nedostižné zářivě třpytivé tóny a zvuky rozeznívá mnoho slavných světových hráčů úderem do ručně tepané slitiny bronzu (tzv. CuSn8 Bronz zvané též jako 2002 Bronz). Letos tyto zlatavé skvosty slaví pětatřicet let své existence, tak si asi dovedete (nebo spíš nedovedete) představit kolik bubeníků na ně hrálo. Vytáhneme-li z každé dekády alespoň jedno jméno, bude to např. Ian Paice z Deep Purple, Alex Van Halen, Tico Torres z Bon Jovi, Pat Mastelotto z King Crimson či Rembrandts, Chuck Bürgi od Billy Joela či Enriqua Iglesiase, abychom neopomněly též vášnivě bušící děvčata, tak třeba Meg White z kapely The White Stripes.

Z namátkou uvedených jmen je zřejmé, že se dvatisícedvojky těší přízni především rockových muzikantů. Nicméně nutno říci, že loni přišla firma s mnoha novými modely, které odpovídají současným zvukovým trendům a rozšiřují škálu stylově-žánrového využití této řady. Stále se zvyšující poptávka po dvatisícedvojkách donutila pana Paista k odvážnému kroku ukončit velmi uznávanou řadu experimentálních činelů Dimensions. Z té vybral to nejlepší a přetavil do moderní podoby úctyhodné řady 2002, která tímto čítá největší různorodost a pestrost ze všech linií rodin Paiste. Mimochodem i v letošním roce přibyly další přírůstky (Wild Crashe ve velikostech 17", 18", 19" a 20", a „Paperthin" činely 16", 18" a 20")

S potěšením jsem střídavě obměňoval a rozšiřoval mou řadu činelů o nové bratříčky z rodiny Paiste 2002 po dobu jednoho měsíce. Testoval jsem ve studiu i na živo, v malých i větších klubech, v pop rockové kapele s prvky jazzu, hip hopu a dance music i v tvrdší funkové formaci. K testu jsem dostal pět modelů ride, dva crashe, tři páry hihatek a (s politováním, pouze) jednu čínu. No, s jídlem roste chuť.

Když jsem činely poprvé vybalil, připadalo mi, že se studio změnilo na galerii umění. Vedle váhových rozdílů vás zaujme především pestrá škála způsobů tepání, soustružení a povrchové úpravy činelů. Jak jsem již výše zmínil, jedná se vždy o ruční práci.

A když je nakonec rozezníte, zalije vás proud temných i jasných barev, zurčení a šumění potůčku, řinčení Niagárských vodopádů, cinkot podkovaných kopyt koní, zvonění lorety a katedrálních zvonů, . . . Prostě moderní audiovizuální zábava. Když jste jako bubeník odkázanej žít v temných odhlučněných a izolovaných komorách, tak se ta příroda k vám přece (v nějaké formě) nějak dostane. (Nebojte, jsem stále střízlivý).

CRASH!

První střetnutí provedeme se dvěma modely činelů Crash:

Full Crash 16" (5990,-) - středně tenký činel, který přesně reaguje na sílu úderu paliček. Od jemného ševelivého tónu střední výšky se sytým témbrem dokáže briskně přejít ve výbušný a plný zvuk. Efektní šplouchnutí stříbřité vlny má středně dlouhý dojezd.

Toto Paistovo dítě je tak povedené, že bych asi těžko našel styl hudby, kde by se neuplatnil.

(Asi jen pro pány na Vlachovce bych raději volil nějakou levnější variantu.)

Power Crash 18" (7290,-) - ve své kategorii těžká váha s ne tak matným povrchem jako výše zmíněný kolega. Jemné drážky s nepravidelnou tloušťkou vertikálně prolíná pečlivé tepání činelotepce. Stavbě činelu odpovídá i zvuk, který má jasnější výšky a užší pásmo témbru, o to však je agresivnější, mocnější s drtivějším zdvihem a delším dozvukem.

Použití je stylově opět naprosto univerzální, pokud se jedná o elektrifikovanou (případně i elektronickou) muziku.

RIDE!

Naši jízdu budeme pokračovat s pěti modely Ride:

Cool Ride 20" (8490,-) – nejtenčí ze všech činelů ride, s řídkým tepáním a jakoby vintage povrchovou úpravou (při koupi tedy nereklamujte, že je odřený, je to prostě takový frikulín). Pupek je zpracován odlišně, s výrazným soustružením na vrchu a zespoda bez soustružení. Zní také odděleně od harmonizujícího spektra temně vřelého vrnění s jasně zvonivými synkopami těla. Zvuk pupku mě připomíná déle znějící cowbell. Když se však opřete řádně i do těla činelu, dokáže se nečekaně rozvášnit a znít poměrně divoce. Při úderu na okraj činelu zní až exoticky, jako gong. Myslím, že tento nástroj může být předmětem neustálého hledání a objevování, přinejmenším má hráč možnost se pěkně vyřádit.Vedle bebopu a dalšího poctivého jazzového vaření, bych Cool ride neváhal použít i do masitého drum & bassu, či nějaké zručně ručně zahrané elektronický dupárny.

Crush Ride 20" (8490,-) – středně těžký činel pro hru mezzopiano až forte fortissimo. Je velmi dobře ovladatelný s jasnou artikulací doprovodu nad poměrně hlasitým a chlupatějším dozvukem celého nástroje. Tónově je také poněkud vyšší a měkčí než Cool ride se sladěným a příjemně zvonivým pupíkem.

Při nebojácném podráždění okraje těla poznáme mohutný řev a hřmot této zlatavě-žluté šelmy. Prostě reaguje opravdu velmi citlivě na způsob zacházení.

Wild Ride 20" (8490,-) – váhově, vzhledem i zvukem velmi podobný tomu předchozímu; (jen s rozdílem, že lvovi byla odstraněna klec i náhubek). Navíc je drobátko agresivnější a špinavější. Pupek má o něco výš a lehounce ostřejší. Při rozběhu se současně hrozivě rozezní, aniž by jednotlivé údery (a kousance) ztrácely krystalickou konkrétnost. Velmi pohotově odpovídá na pobídky. Nezkušené děti bych však na něj neposadil. Tvrdší chlapi s jasným názorem na svět si ho jistě zamilují.

Rock Ride 20" (8490,-) – těžká váha s krásně lesklým povrchem a delikátním tepáním. (Cílem kovotepce nebylo udělat díru do hlavy, jako u Wild ridu, ale vytvořit kompaktní povrch zrcátek, která pak všemi směry posílají silný a čistý tón. Stříbrný cinkot se sebejistě vznáší nad temně plným a dlouhým dozvukem. Pupek má výrazný a průrazný, jak se patří. Využití ve všech stylech kde prim hraje spodek s řádnou a důkladnou rytmikou.

Mega Rock Bell Ride 24" (11690,-) – těžkooděnec s obřím pupkem připomínající kopuli arabské mešity na horizontu či nárazník Dolly Buster ve skálopevné push-up bra. Prostě extrém par excellence. Při lehkém běhu paličky na tělo činelu vytvoříte hutný a maximálně průrazný zvuk, který je doprovázen masivním a plným podtónem širokého harmonického spektra. Přeskočíte-li na pupek, proříznete se vším stejně spolehlivě jako turecká šavle.

Ať budete hrát s jakkoli početným souborem, po celou dobu koncertu budete patrně sólovým nástrojem, aniž byste o to nějak usilovali. To samozřejmě neplatí u hřmotných hard, grunge či metalových formací, jejichž mrakodrapové bloky Marshállů budou vašim adekvátním partnerem.

Hi HATs! How are you!

A teď si prosím držte klobouky, provzdušníme nové high-hatky.

Thin Heavy Hats 13" (8990,-) – celé jméno této subtilní parádnice jest „Thin Top Heavy Bottom Hats 13" – tedy nahoře štíhlá, dole podsaditá. Pokud jste, pánové, dolňáci jako já, tak jí neodoláte. Tato proporcionalita umožňuje velkou citlivost a dokonalou komunikaci, naprosto bezvadně akcentuje. Její zvukové vyjadřovací schopnosti jsou jasné, vřelé, plné a bohaté. Rozsah hlasitosti je přímo úměrný síle a způsobu artikulace, který zvolíte. Při lehké jízdě seshora cinká měkce, ale zřetelně. Pokud ji dáváte „přes držku" (rozuměj - hra tělem paličky), tak expresivně syčí, avšak s jistou dávkou delikátnosti. Při hře nohou je velmi lehce ovladatelná s měkce sladkým, ale výrazným zvukem. Velmi univerzální, vhodná do jakékoli společnosti; ve studiu vás také uspokojí. (Oh, Jay Lo Deeva!)

Crunch Hats 14" (9990,-) – středně tenký horní talíř a středně těžký dolní s matným povrchem potěší vášnivé gurmány. Pokrm, který tato hi-hatka servíruje je na vjemy velmi bohatý. Dokonce i studiový mistr zvuku P. Los pro ni zvedl oba palce. Ať tvoříte zvuk jakoukoliv technikou máte pocit plnosti a zároveň lehkosti, na počátku křupavé křehkosti a v dojezdu máslovité mazlavosti. Podobnou zkušenost bych přirovnal snad jen s královským Rieslingem z Alsaska, či s jednou nejmenovanou . . . Vraťme se k muzice. Při hře je opravdu velmi inspirativní, mnohovrstevnatá, a velmi rychle a adekvátně reaguje. Od jemně šustivého stínování můžete přejít v masitý a hutný zvuk s harmonickou plností, při otevření až k temně syčícímu hřmotu. Opět velmi univerzální hi-hatka, její využití nemá mezí a jen tak se nepřejí.

Rock Hats 14" (9990,-) – středně těžký horní klobouk a extrémně těžký spodní se stejně lesklým povrchem a hojným tepáním jako u ostatních Rock modelů. Zvuk paličky je velmi jasný, krystalicky čistý a průrazný, sešlápnutí je plné a řízně pronikavé. Pootevřené činely pěkně syrové, masité a ostré. Hlasitost je středně až velmi hlučná, přesto dobře ovladatelná. Nicméně ze studia mě s ní hnali prý na Wembley stadion. Za to na živo v Red Hot Chilli Peppers Revivalu sedla jak prdel na hrnec. Je to prostě rocková klasika s živým a energickým tahem na branku.

CHINA!

V současné době je snad již nemožné, aby poslední slovo neměli asiaté. Nicméně činely Paiste jsou zářivou výjimkou, neboť i činel s názvem China je vyroben ve Švýcarsku!

Thin China 16" (5990,-) - velmi lehká (váhově ne povahově) Číňanka se dvěma druhy tepání (umění, zvukový záměr či obojí) a hranatým pupíkem. Klasicky suchá rána s bičem leč s příchutí dráždivě vábivého čvachtnutí. Při práci s tělem je řádně explozivní, ale citlivá; jemně až středně hlasitá s krátkým dojezdem. Prostě se umí chovat. Ideální pro rychlé akcenty. Když jí zapojíte do patternu, je to pěkně bizarní exotická jízda, obzvláště když prostřídáte hranu s bellem.

Její sestra dvacítka je pro mnoho muzikantů zvučných jmen předmětem neskryté adorace. Myslím, že tato mladší a subtilnější dorostenka nepadla daleko od stromu a bude se též těšit nemalé přízni. Je jen trochu temnější, šustivější a více rezervovaná. S ohledem na její útlé proporce bych jí metalovým drsňákům nesvěřil. Je však schopna zazářit a být ozdobou jakékoliv muzikální formace od akustičtějšího etna, přes latin, jazz či fusion až po elektronické lahůdky.

See You Soon!

Po bližším seznámení s novou generací činelů Paistovi rodiny je zřejmé, že stále patří do vyšší společnost a drží krok s dobou. To znamená, že se soustředí na špičkovou specializaci, bohatý výběr barev, odstínů, charakterů a možností využití. Přesto (s podivem a obdivem) má většina nástrojů velkou univerzálnost. Samozřejmě každý činel se nemusí každému líbit, ale to není ani záměrem firmy Paiste. Osobně bych také nevolil extrémy, ale je dobré že tu jsou, a své uplatnění jistě najdou (kupříkladu mám velké nohy a jsem taky vděčný, že mi tu sedmačtyřicítku někdo vyrobí).

Pokud se v hudebním výrazu snažíte o tvůrčí přístup a hledání nových cest, tak vám jdou ty nástroje naproti. A to si na Paistech 2002 velmi cením. Podněcují vás k dalším možnostem a nezevšední. Dalším velkým plusem je, že časem „neohluchnou". Ohluchne maximálně bubeník, ale tyto činely stále drží svou půvabnou jiskru, jas, a průraznost. Zdá se, že zrají, jako kvalitní víno.

Jedinou nevýhodou je samozřejmě vysoká pořizovací cena, ale když chcete nabušený BMW nebo láhev Bordeaux Grand Cru Classe, musíte vysolit taky odpovídající cenu. Osobně si myslím, a nejsem sám, že můžete ušetřit za buben. Pošteluji, pořídím si dobrou blánu, vyladím, doladím, vyzkouším pár tajných triků a můžu získat poměrně slušný zvuk i na průměrný buben. U činelů to bohužel neplatí. Pokud jsem náročný na kvalitu zvuku a vyžaduji-li jedinečnost a originalitu, musím si koupit kvalitní (a pochopitelně drahý) nástroj. S ním pak můžete dál růst. Sky is the limit! :)

Autor: Arnošt Sameš

 

 


                            

 


Tvorba webových stránek na WebSnadno.cz  |  Nahlásit protiprávní obsah!  |   Mapa stránek